Corona-ontwikkelingen en gevolgen online winkelen

Bestellingen en leveringsproblemen door corona

Artikel 5 van 22
Overzicht

Logistieke- en leveringsproblemen resulteren in hogere prijzen

Nieuws: Maart 2020 t/m heden

Wat we vooral merken is dat vooral onze leveranciers (voornamelijk groothandels) moeite hebben om op tijd leveringen van producenten te ontvangen. Deze producenten hebben vaak weer problemen om op onderdelenniveau spullen te ontvangen van hun toeleveranciers. Dat heeft een aantal consequenties:

 

1. Enorme toename logistieke problemen

De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Het is regelmatig voorgekomen dat bepaalde artikelen niet leverbaar waren. Tijdelijk niet, of dat uberhaupt onbekend was wanneer wel. Ook de productie van artikelen werd soms om deze reden verlegd naar andere landen die sneller/betrouwbaarder konden leveren.

 

2. Prijsstijgingen

Zowel de aanschaf van producten door ons bij de importeur of groothandel, als de logistiek die duurder werd. Denk aan de vele bezorgfouten van met name PostNL rond de feestdagen van 2020. Vele enveloppen zijn in het niets verdwenen, zelfs pakketten raakten volstrekt kwijt. Dat laatste verwacht je niet, aangezien er een barcode op het etiket vermeld staat waardoor altijd te achterhalen is waar een pakket vandaan komt en waar het naar toe moet.

Ook de locatie/afdeling 'Lost and found' waar alle raadselpakketten werden afgeleverd, hebben nooit een gevonden pakket weer opgehoest. Gevolg? Alle pakketten en enveloppen die kwijtraakten hebben we opnieuw moeten verzenden, wat ook nog eens met de nodige voorzorg voorbereid moest worden.

Klopt het adres wel? Waarom zou het nu wel goed gaan? Vermelden op de bestelling met iets van '2e zending', want de eerste zou ook nog steeds ontvangen kunnen worden. Maar als dat een maand later was, zijn de verse kefirkorrels niet echt vers meer.

Toch is het incidenteel voorgekomen dat bv. van een envelop de tweede zending na 1 a 2 dagen ontvangen werd en de eerste zending na een maand. Hoe kan dat denk je? Maar het kan.

Allemaal niet leuk voor de klant en wij zijn er per week minstens een extra halve werkdag aan kwijt geweest.

 

3. Kwaliteit soms onder de norm

We merken dat sommige onderdelen via andere producenten (die sneller kunnen leveren?) loopt. Daardoor rammelt de kwaliteit nog wel eens.

 

4. Kwaliteitscontrole producenten een stuk minder

Sommige producten ontvangen we soms in een staat dat ze zelfs te smerig zijn om aan te pakken. Rubber weckpotringen bv. Die waren lange tijd schoon en netjes. Sinds corona is dat niet meer vanzelfsprekend. Rare zwarte rubberachtige vlekken. Maar ook potten waarvan de rubber ring geheel ontbreekt. Of de metalen beugel heeft ergens een dreun ontvangen en moet weer rechtgebogen worden (we zijn gelukkig heel handig in die dingen). Of een scherf heeft losgelaten van het deksel, waardoor je zelf een snee oploopt.

Of waterslotjes die en masse gemangeld lijken. Of ze door een Lunapark in de kermis zijn gehaald, zo gekrast maar ook met scheurtjes en vlekken. Hebben het meegemaakt dat zo'n 20% werd. Lastig voor ons; want ieder waterslotje controleren kostte zo'n 15 seconden. Dan ben je even bezig als je er een paar honderd besteld hebt.

Maar voor de leverancier helemaal lastig, want die kan onmogelijk voor dit ene artikel die ze misschien in duizenden hebben liggen, onmogelijk extra capaciteit inplannen. Want ze hebben zo misschien nog honderden andere artikelen liggen. Begrijpt u het een beetje?

 

5. Gevolgen voor kefirshop en gevolgen voor de klant

Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat wij er ook 'druk' mee zijn om alle onduidelijkheden rondom levertijd, alle onzekerheden, maar ook de kwaliteit te waarborgen. Sommige artikelen moeten retour naar leverancier omdat ze echt in die staat onverkoopbaar. Druk betekent tijd, tijd betekent geld. Maar het belangrijkste is dat het een hoop 'gedoe' geeft, waardoor we niet onze kostbare tijd kunnen steken in onze producten, onderzoeken, klantondersteuning, etc.

Geen klaagzang, maar helaas een weergave van de werkelijkheid. We moeten helaas met corona leven en maken er in de tussentijd het beste van. In de meeste gevallen kunnen we de prijzen aanhouden zoals ze waren. Maar hier en daar lukt dat echt niet (meer) en dan moeten we helaas ook mee in de prijsstijgingsspiraal die er nu zelfs mondiaal is.

Mocht u toevallig nog tips hebben waar we wat me kunnen, dan vernemen we dat graag.

 

6. Corona en besmettingsgevaar via voeding

23-3-2021: Naar aanleiding van een gesprek met een klant de RIVM richtlijnen nog eens opgezocht, maar die zeggen nog steeds hetzelfde als wat wij in het begin van de coronapandemie al aanhaalden (zie pagina onderaan). M.a.w.: Er is géén besmettingsgevaar via voeding voor corona. Voor meer info hierover, zie website van het RIVM zelf. Die is altijd leidend en wij conformeren ons daaraan.

 

7. Postbezorging

Begin maart 2021: Sinds de lockdown van december zijn de gevolgen vooralsnog dezelfde als eerder; het is drukker dan anders en met name postbedrijven (in Nederland PostNl, in België BPost) hebben moeite om de normale levertermijnen te halen.
Daardoor zijn we genoodzaakt om levering op gewenste dag/dagdeel voorlopig niet aan te bieden, aangezien PostNl het in de meeste gevallen niet op tijd kon regelen. Verder vermijden we zoveel mogelijk het risico dat een zending op zaterdag aangeboden zou kunnen worden, aangezien dat bij een lichte vertraging resulteert in levering op maandag of zelfs dinsdag de week erna.

 

8. Lockdown

14-12-2020: Vandaag is bekend gemaakt dat Nederland in lockdown gaat. Dat heeft ook wat consequenties, die we nog niet voor de volle 100% kunnen overzien.
Zo kan de postbezorging vertraagd zijn. Enerzijds door de standaard enorme drukte van het einde van het jaar, maar ook door extra drukte omdat fysieke winkels veelal gesloten zijn en voorlopig blijven. Het publiek gaat dan toch deels uitwijken naar online verkoop, met meer druk op de postbezorging als gevolg.
Op dit moment is er vooral sprake van vertragingen bij binnenlandse postbezorging van engeloppen (standaard verzenden wij verse kefirkorrels in een envelop, tenzij u nog meer artikelen bestelt die niet in een envelop passen).

 

9. Wijziging postbezorgings proces

April / Mei 2020: De bezorgers van PostNl doen er alles aan om contact met de klant te minimaliseren. Voor contactloze bezorging van post of pakketten waarvoor moet worden getekend (alleen bij afhalen en verzekerde zendingen (boven € 60,-)), wordt gevraagd om een geldig legitimatiebewijs (paspoort of rijbewijs) bij de hand te hebben. Geef de drie laatste tekens hiervan door aan de bezorger. Die tekent daarmee dan voor de ontvangst van je pakket.
Ook het door ons informeren van klanten wanneer de bestelling verzonden wordt, zal soms pas later mogelijk zijn door alle drukte.

 

10. Lockdown?

Mocht er een volledige lockdown komen, waardoor post niet meer bezorgd kan worden, dan zullen we alle nog openstaande bestellingen annuleren, u direct informeren en het volledige aankoopbedrag uiteraard terugstorten.

Woont u in België? Dan kunnen we niet 100% garanderen dat u uw pakket snel zult ontvangen, doordat er sprake is van vertragingen. Eventuele schade (verse kefirkorrels) als gevolg daarvan kunnen wij niet vergoeden. Voorlopig alleen verzending van pakketten met verse kefirkorrels naar België op maandag. Verzending naar afhaallocaties in België is tijdelijk niet mogelijk omdat een deel daarvan gesloten is en andere volgen.

 

11. Corona en voeding

31-3-2020: Ter geruststelling: Wij zorgen wij voor een zeer strikte hygiëne bij zowel de kefirbereiding als het verpakken van kefir. U kunt er dan ook zeker van zijn dat de verse kefirkorrels niet door mensenhanden zijn aangeraakt! U loopt dus geen enkel risico op coronabesmetting via uw bestelling.
De eerder gemelde drukte (zie 17 maart) is extreem geweest, maar het lijkt er op dat het nu langzaam gaat normaliseren. Dat betekent dat we bezig zijn om achterstanden weg te werken. Het kan dus nog even duren voordat de levertijd weer op de gebruikelijke "1 werkdag" staat.

 

12. Wijziging voor afhaallocaties

20-3-2020: Doordat afhaallocaties van PostNl in België gesloten zijn, kan er door klanten uit België helaas niet meer gekozen worden voor "Afhalen bij afhaallocatie".
Zodra dit weer wel mogelijk is, zullen we dat communiceren.

 

13. Toename werkdruk en online verkeer

17-3-2020: Op dit moment is het druk en dat is het al meer dan een week. Zeg maar extreem druk. We blijven zolang we kunnen alle bestellingen leveren. Zolang we voldoende voorraad hebben. Eigen voorraad is geen probleem, maar leveringen via de groothandel kan een probleem worden. Ook is het mogelijk dat de overheid op enig moment besluit om postbezorging geheel of gedeeltelijk stop te zetten. Een zogenaamde 'lockdown'.

Zover zijn we nog niet, maar dat houden we in de gaten.
We kunnen echter nu al wel aangeven hoe we dan zullen handelen:

  1. Van bestellingen of onderdelen die niet geleverd kunnen worden, zal direct het betreffende aankoopbedrag teruggestort worden.

  2. En we zullen u daar direct over inlichten als blijkt dat het zover is.

  3. U als klant hoeft daar niets voor te doen, die zorg nemen we u uit handen.

  4. Zodra bekend is wanneer de situatie weer genormaliseerd is, of bepaalde producten weer geleverd kunnen worden, zullen we dat ook kenbaar maken naar de desbetreffende klanten.

  5. Ook zullen we op de levertijdpagina nadere algemene informatie verschaffen.

Uiteraard hopen we niet dat het zover komt :)

 

12-3-2020

Hoe zit het met het coronavirus en kefir; kan het via voeding verspreid worden?

Kort antwoord: Nee! Het virus heeft altijd een menselijke of dierlijke 'gastheer' nodig om andere mensen/dieren te kunnen besmetten. Via voeding is dat onmogelijk. Deze wijsheid komt niet van ons, maar van het RIVM.

Verder hanteren wij strikte hygiënemaatregelen, wat we al deden vóór corona:

  • Clean desk en werkoppervlakken ontsmetten

  • Dragen haarnetje en hygiënejas

  • Handen wassen met zeep en desinfectie

  • Kefirkorrels worden niet met de handen aangeraakt.

Mutatiedatum: 21-09-2023

Ā© 2011 - 2024 Kefirshop | sitemap | rss